Abonner på nyheter
Kontakt oss
Bli medlem

Kamp og turnering

Skrevet av: May Merete Tjessem Opdal, publisert 01.07.2016

Våre lag meldes opp til kamper i regi av Norges Håndballforbund, region Sør-Vest. Spillere fra 6 til 11 år deltar på turneringer normalt en gang pr måned i sesongen fra september til mars/april. Spillere fra 12 år deltar på flere enkeltkamper i løpet av sesongen. Lagleder og andre foreldre er ansvarlig for arrangering av hjemmekamper og turneringer i Sørbøhallen. Nedenfor følger en huskeliste til hjelp i dette arbeidet.

Lag med spillere fra 9 år deltar normalt på minimum en turnering i løpet av skoleåret. Aquaramacup i mai har værten tradisjon for klubben. I tillegg er det flere lag som deltar på Sandnes-Sparebank cup i september. Les mer om turneringsplan og dekning av utgifter til turneringer nederst på siden.

 

 

Turnering i Sørbøhallen
Lagleder har hovedansvaret for arrangering av turneringer i Sørbøhallen. Vedkommende inviterer normalt til et foreldremøte i forkant av turneringen for informasjon og fordeling av arbeidsoppgaver (bl.a baking, innkjøp, klargjøring av kiosk, salg i kiosk, sekretariat, rydding).

Under turneringen har foreldre ansvar for salg i kiosken. Det er vanlig å selge kaker, lapper, pølse med brød, brus/flaskevann, kaffe, fruktbeger og popcorn.


Før arrangementsdagen:

  1. Sende ut invitasjon til arrangment.
  2. Utarbeide kampprogram ut fra påmeldte lag og skaffe premier til deltakere på minihåndballturnering. Ta med kopier av kampprogram turneringsdagen for oppslag i hallen.
  3. Kontakte dommeransvarlig i god tid før turneringen for å få på plass dommere.
  4. Bake boller, langpannekake e.l. til kiosk, ev ta med røre til lappesteking.
  5. Annen kioskmat kjøpes på Kiwi Lundehaugen, helst på mindre travle tidspunkt. En må ha ansvar for innkjøp og handle på Ganddal idrettslags konto på Kiwi. Husk å ta vare på kvitteringen. Returvarer leveres tilbake etter endt arrangement, det blir da trukket fra regningen og endelig kvittering leveres økonomiansvarlig etter arrangementet. Handleliste:
    • kaffe og kaffefilter
    • pølser, pølsebrød, pølsepapir (sjekk lager). Ca 40 pleier å være tilstrekkelig.
    • en flakse ketchup og sennep samt sprøløk
    • 3 kasser brus (cola, cola zero, solo, urge, villa og farris)
    • 0,5l flaske med appelsinjuice
    • to sorter smoothie, rød og gul.
    • servietter, drikkebeger, papptallerken og plastskjeer
    • søppelsekk
    • ev syltetøy for lapper/vafler
    • frukt til fruktbeger, f.eks eple, druer, appelsin, banan, melon og ev bær. Bama gir oss 50% rabatt på deres produkter, forutsatt at disse kommer på egen regning og sendes inn til dem. Kjøpes også på Kiwi Lundehaugen.

Arrangementsdagen, i god tid før første kamp:

  1. Klargjøre sekretariat med bord, to stoler, speaker og styring av poengtavle/tidsur. Sistnevnte er lagret hos tilsynsvakt og vedkommende kan bistå ved oppkobling om behov.
  2. Plassere ut mål. Minimum to baner etableres på tvers for minihåndball og hovedmål senkes ned og sikres ved spill på hovedbane.
  3. Henge opp skilt på garderobedørene for fordeling av lag og skilt på vegg i hallen for anvisning av bane (A og B). Det kan også være greit å henge opp kampoppsett, informasjon om hvor en finner toaletter og tribune samt  informasjon om at adgang til banen er begrenset til spillere, trenere og lagledere og at mat ikke skal tas med i hallen.
  4. Klargjøre kiosk i miljørommet. Tilsynsvakt har nøkkel til skap i miljørommet hvor en skal finne kaffetrakter, kaffekanner, gryter, kokeplate, takke, pølseklype, kniver og gafler for oppdeling og severing av kaker, vannmugger, oppvaskmiddel, vaskefiller, kaffekrus, papptallerkner og servietter. Sette på kaffe og gryte med vann i god tid før første kamp og henge opp prisliste. Hente pengeskrin med vekslepenger. Dette finnes i safe i skap på miljørommet. Kode utleveres ved kontakt med en i håndballstyret.
  5. Kutte opp frukt og fordele i fruktbeger for salg. Beger til frukt står oppe på klubbens lager i Sørbøhallen, ved siden av skapet vårt. Her finnes også plakater for frukt og smoothie/juicesalg. Se www.bama.no/bendit for tips til laging av fruktbeger.
  6. Hente popcornskap, ferdig poppet popcorn og popcornbeger oppe på lageret. Skapet, som er av glass, må behandles forsiktig.Skapet kobles til strøm og slås på. Fyll på popcorn fra toppen av skapet. Det er ikke nødvendi å fylle helt opp, fyll heller på etterhvert. Om det finnes popcorn fra forrige turnering skal dette brukes først. Popcornet har 3 md holdbarhet. Ved salg fylles begrene fra en vippeskuff nede på skapet. Begrene selges for kr 25 pr stk

 

Arrangementsdagen, etter siste kamp:

  1. Utdeling av premie til alle deltakere (Minihåndballturnering).
  2. Betale dommere, sats fremgår under arkfanen Dommer.
  3. Rydde kiosk. Popcornskapet vaskes og tørkes med klut på innsiden og utsiden. Gjenværende popcorn fylles i pose og merkes med dato. Sett alt tilbake på samme plass som du fant det. Er det lite popcorn igen er det fint om du sender en melding til dugnadsansvarlig om dette.
  4. Gjøre opp pengeskrinet, registrere inntekter og utgifter (bl.a dommerhonorar) og sett skrinet tilbake i safen.
  5. Ta ned skilt og rydde vekk sekretariatet.
  6. Se over garderobene.
  7. Feie over gulvene.
  8. Samle og kaste søppel i konteiner utenfor hallen.
  9. Levere tilbake lånt utstyr.
  10. Levere returvarer til Kiwi en av de nærmeste dagene etter arrangement.

 

Tuneringsplan
Lag med spillere fra 9 år deltar på minimum en ekstern turnering i løpet av sesongen. For å skape større grad av forutsigbarhet for spillere, trenere og lagleder har styret i samarbeid med sportslig utvalg utarbeidet en turneringsplan med retningslinjer for dekning av utgifter til cuper/turneringer. Målsettingen med turneringsplanen er også å gi spillere motivasjon til å fortsette og gi dem nye opplevelser som håndballspiller og medlem i GIL Håndball. Dette er særlig viktig for spillere fra 13 år og oppover.

Les mer om turneringsplanen her:  


Turneringsplan.pdf